torsdag 15 oktober 2015

Föreliggande moderkaka, någon som varit med om det?

När vi var på ultraljud till vasa sist fick vi reda på att moderkakan täcker bebisens utgång.  Efter ultrat började tankarna snurrar,  de sa inget speciellt i vasa än att ett extra  ultra i vecka 28 behövs. Så dagen efter ringde jag rådgivningen.

Fick läkartid och extra ultra direkt och samma sak konstaterades där,  den ligger helt före.  Jag blev sjukskriven och beordrad att inte lyfta tungt och att ta det lugnt eftersom att jag kan börja blöda. Sammandragningar har jag också haft, speciellt när jag envisast att jobba för mycket.  Så nu just känner jag mig mycket rastlös,  klart det finns mycket jag kan göra men inget fähus jobb eller mycket skump i traktorn det som jag trivs med bäst! 

Någon som har erfarenhet av föreliggande moderkaka? Och kejsarsnitt? 

Hittade en del när jag googlade runt också.
Bland annat detta:


Praevia
När moderkakan täcker livmodershalsen helt eller delvis kallas det föreliggande moderkaka eller placenta praevia som det då egentligenheter.
Att ha en föreliggande moderkaka är lite mer omständigt och komplicerat än att ha en moderkaka på annat ställe.En av de komplikationer som finns är att den ligger i vägen när det är dags förförlossning. Öppningen ut för barnet är blockerad och då brukar det krävaskejsarsnitt, ofta innan vecka 38 så att en vaginal förlossning inte hinner starta.

Föreliggande moderkaka brukar ofta också sättas i samband med blödningar, främst efter vecka 20 och under de sista två månaderna av graviditeten.
Moderkakan ökar inte lika mycket i vikt och storlek efter vecka 30 men livmoderns nedre del tänjs ut och blir snabbt längre. Följden blir då attmoderkakan som inte är tänjbar, brister och börjar blöda.
Att ha en blödande moderkaka är otroligt stressande så klart men när man vet att mamman har en föreliggande moderkaka så brukar man också hålla extra koll på moderkakanmed regelbundna ultraljud.

Men…
Många gånger, dock inte alla, så växermoderkakan med livmodern uppåt och utåt när livmodern växer och täcker då inte längre livmodershalsen och problemet försvinner.


4 kommentarer:

  1. På andra ultraundersökningen fick jag höra att moderkakan täckte utgången. Vi fick en till tid till ultra, och man sade att moderkakan kan ha flyttat på sig till dess. Annars skulle det bli kejsarsnitt. På nästa undersökning visade det sig att moderkakan hade flyttat på sig tillräckligt så att jag kunde föda normalt. Jag hade inga problem så som t.ex. blödningar. Mer erfarenhet än så har jag inte. Men det vet jag i alla fall, att moderkakan kan flytta sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar :) Hoppas / håller tummarna att den flyttar på sig för mig också. Hade du så den täckte helt? Och i vilken vecka var du på ultra?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Det var i v. 20+0 som detta upptäcktes för mig, och i v. 29+4 såg man att moderkakan hade flyttat på sig. Undersökningarna skedde på finska, så jag förstod faktiskt inga detaljer! :P Bara att den täckte utgången. Men jag har på känn att det kanske var så att den inte täcktes helt. Ifall den inte har flyttat på sig hoppas jag att du får vara vid gott mod. Vilken tur att man kan upptäcka sånt här med hjälp av ultraundersökning! Krångligt hade det varit om det hade upptäckts först vid förlossningen! Men vi ska hoppas att den flyttar på sig! :)

      Radera